Fra Automatpilot Til Bevidst Handling

jun 16, 2023 | Ledelse og Læring

Når det går stærkt og jeg er mere følelsesmæssigt involveret i en problemstilling, så må jeg nok erkende, at jeg og ‘mit system’ slår over på automatpilot. Og hvad er så det? Ja, min bedste forklaring er en mere ubevidst automatisk reaktion – som ikke nødvendigvis er konstruktiv. Måske min reaktion i enkelte tilfælde er direkte destruktiv.

Automatreaktion

I langt de fleste situationer tror jeg, at vi har en god konstruktiv reaktion overfor dem, som vi lever sammen med eller arbejder med. Men vores personlige overskud og kapacitet er ikke uendelig. Engang imellem – i periode måske ofte, så rammer vi grænsen for vores kapacitetsloft. Jo mindre overskud der er på kontoen, desto større er sandsynligheden for, at vi ender i en ‘automatreaktion’ når vi møder udfordrende problemstillinger eller konflikter. Vores reaktioner vil opfattes som værende destruktive. Afhængig af hvem du står overfor, så vil din personlige reaktion opfattes mere eller mindre markant.

Sådan kunne den destruktive reaktion se ud

Der er forskel på hvem vi er. Og der er forskel på, hvilke tilbøjeligheder vi har i vores reaktionsmønstre. Når vi ser på de adfærdsprofiler, så kunne deres mere destruktive reaktionsmønstre tilbøjeligheder beskrives som…

Den dominante type
  • Ufølsomme
  • Utålmodige
  • Skaber win-lose-situationer
  • Nægter at bøje sig
  • Overtrumfer andre
Den indflydelsesorienterede type
  • Bliver alt for følsom
  • Taler i munden på andre
  • Impulsivitet
  • Dækker over spændinger
  • Kommer med personlige angreb
Den støttende type
  • Trækker sig
  • Giver efter for at behage andre
  • Ignorerer problemer
  • Lader problemer ulme under overfladen
  • Undgår spændinger
Den kompetencesøgende type
  • Defensiv
  • Anvender passiv-aggressive taktikker
  • Bliver overkritisk
  • Isolerer sig selv
  • Overanalyserer situationen

Ingen undskyldning

At jeg forsøger at henvise de mindre heldige reaktiver i vanskelige situationer med en forklaring om adfærdsprofiler, er igen undskyldning. Det er et forsøg på at øge min bevidsthed om de tilføjeligheder, som jeg nok alt andet lige har. Og så forsøge at skubbe lidt til min emotionelle intelligens. Etablere en form for bremse som kan aktiveres, når kapaciteten er for nedadgående – og der er brug for at træde et skridt tilbage og genoverveje min reaktion.

Du kan selv arbejde med at forstå dine egne reaktionsmønstre i vanskelige situationer. Fra min side at vil jeg give en klar opfordring til, at du ikke gør dette alene. Har du nogle gode kollegaer eller samarbejdspartnere, hvor i fra tid til anden kæmper med udfordrende situationer, så kan I hjælpe hinanden. Når I kender hinandens reaktionsmønstre, så kan I lave en aftale om, at ‘prikke hinanden på skulderen’ når den enkelte er på vej hen i mod en mindre konstruktiv reaktion. I situationen har vi ikke nødvendigvis selv overskud til at se det – førend det er for sent. Så er det godt at have en sikkerhedsventil i form at en kollega, der kan gribe ind eller tage over.

/Rasmus Steen Malmstrøm

Indlægget er baseret på teori vedr. DiSC Personprofiler

Rasmus Steen Malmstrøm

Ledelsesrådgiver / Direktør
+45 25 35 00 01
rsm@refineconsulting.dk